Våra fem byggstenar
Oavsett problematik vi har att ta oss an har vi förvärvat insikten att det ställs en del fullt rimliga krav på oss för att kunna var den motor vi har för avsikt att vara i förändringsarbete/ behandling.
Kunskap & Kompetens
Närvaro & Tillgänglighet
Tid är en faktor som inte ska underskattas. Vi anser det vara naivt att förvänta sig resultat utan att behandlare och klient spenderar mycket tid tillsammans. Detta kombineras med insikten att förändringsarbete måste få bedrivas långsiktigt. Då kan vi bygga relation snabbt, får mycket god insikt i klientens livsföring och blir ett naturligt inslag i klientens liv. Tiden gör också att vi hinner med alla aspekter av klientens liv samt tex jobba med KBT i dess ädlaste form, det vill säga blanda teori med den så viktiga praktiken av inövande av nya konstruktiva beteenden. Vi måste också ha en betydligt mer utökad tillgänglighet än vad som ofta erbjuds. Klienten måste kunna nå oss där och då det behövs som mest.
Flexibilitet
Engagemang & Uthållighet
Det finns nya forskningsrön som ger upphov till optimism, men det finns inte – och kommer nog aldrig att finnas – någon ”quick-fix” vad gäller förändring av mänskligt destruktivt beteende. Engagemang och uthållighet behövs från såväl behandlaren som klient. En välgrundad god människosyn präglad av optimism är nödvändig, liksom mod och vilja att engagera sig. Alla vet att arbetet måste få innehålla svårigheter och återfall i gamla beteenden. Uthållighet är alltså viktigt, och vad som i viss mån kan beskrivas som ”bakslag” måste hanteras med optimism och vilja att undvika dessa framöver. Vi kallar det ”arbetsmaterial” där den nyfikna och hoppfulla frågan som måste ställas lyder: ”Vad kan vi lära oss av detta?”
Relation & Tillit
Forskning visar tydligt på att relationen mellan klient och behandlare är avgörande för att kunna komma framåt i behandlingen (Lambert & Bergin, 1994; Lambert & Barley, 2002; Gelso, 2014). Begrepp såsom situationsförståelse, kulturell lyhördhet, respekt, självinsikt och empatisk förmåga är vanliga. Vi vet alltså idag att resultat oavsett behandlingsform eller metod är avhängigt relationens kvalitet. Vi anammar verkligen detta och strävar efter vad man kan kalla ”den genuina relationen” via vår relationskompetens. Klienten måste känna tillit och trygghet i en av oss förmedlad fördomsfri och optimistisk människosyn, samt intresse och empati för den enskilde klienten.